Гаряча лінія

Рекомендації круглого столу «Протидія «патентному тролінгу» в Україні в контексті захисту прав на об’єкти інтелектуальної власності» спрямовані до органів державної влади

РЕКОМЕНДАЦІЇ
круглого столу на тему:
«Протидія «патентному тролінгу» в Україні в контексті захисту прав на об’єкти інтелектуальної власності»,
проведеного 25 листопада 2016 року
Науково-дослідним центром судової експертизи з питань інтелектуальної власності Міністерства юстиції України
та патентно-правовою фірмою «Пахаренко і партнери»
спільно з Науково-дослідним інститутом інтелектуальної власності НАПрН України,
Київським університетом права НАН України,
Інститутом держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
і патентно-правовою фірмою «IPjurix»

За результатами обговорення наявного на ринку України такого негативного явища як «патентний тролінг», учасники зустрічі дійшли згоди, що:
1. «Патентний тролінг» в Україні — це використання прав інтелектуальної власності на корисні моделі й промислові зразки (набутих під відповідальність заявника після перевірки на відповідність лише формальним вимогам) виключно з метою створення перешкод добросовісній діяльності інших суб’єктів господарювання (в тому числі при переміщенні через митний кордон України товарів, що містять ці об’єкти).
2. Наявний на ринку України «патентний тролінг» є загрозою для вітчизняної економічної безпеки, шкодить іміджу та зменшує інвестиційну привабливість країни, а тому необхідно об’єднати зусилля держави та юридичної спільноти у протидії цьому негативному явищу.

Аби змінити ситуацію на краще, учасники круглого столу рекомендують:
1. Вважати законодавче, методичне і наукове забезпечення підґрунтя протидії «патентному тролінгу» в Україні в контексті захисту прав на об’єкти інтелектуальної власності пріоритетним напрямком правотворчої та правозастосовної (у тому числі судової, адвокатської, судово-експертної та науково-дослідної) діяльності.
2. Вивчати і запроваджувати в Україні кращий досвід протидії «патентному тролінгу» в державах-учасницях ЄС, Швейцарії, США та ін. Відстоювати перед Міністерством освіти і науки України необхідність збереження та розширення навчального навантаження в галузі знань про інтелектуальну власність при підготовці майбутніх правознавців усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів.
3. Прискорити прийняття законодавчих змін щодо спрощення процедури оскарження прав інтелектуальної власності за патентами на промислові зразки.
Надати можливість оскарження патентів на промислові зразки в Апеляційній палаті Державної служби інтелектуальної власності України не лише заявникам, але й іншим зацікавленим особам. Застосування адміністративної процедури для припинення чинності патентів на промислові зразки суттєво зменшить негативні наслідки видачі таких патентів.
4. Прискорити розробку та прийняття законодавчих змін щодо можливої правової охорони корисних моделей, які б включали один із двох обговорених варіантів змін щодо розмежування об’єктів винаходу і корисної моделі.
За першим варіантом об’єктом корисної моделі є пристрій та речовина, а умовами надання правової охорони — промислова придатність, новизна, винахідницький рівень.
За другим варіантом об’єктом корисної моделі є пристрій, а умовами надання правової охорони залишаються промислова придатність і новизна.
В обох варіантах строк чинності майнових прав інтелектуальної власності залишається 10 років, проводиться формальна експертиза заявки на корисну модель для видачі патенту, встановлюється адміністративна процедура визнання недійсними прав інтелектуальної власності на корисну модель та обов’язок відомства за заявою будь-якої особи протягом 6 місяців надати офіційний звіт про пошук за поданою заявкою.
Забезпечити науково-методичний супровід з боку патентних повірених, адвокатів, судових експертів і науковців законодавчих ініціатив у цій сфері в Кабінеті Міністрів України і Верховній Раді України.
5. Розглянути можливість запровадження гарантій (можливо, страхових) при внесенні об’єктів інтелектуальної власності до митного реєстру об’єктів інтелектуальної власності, охоронні документи на які видані під відповідальність заявника.
6. Посилити відповідальність недобросовісних патентовласників за зловживання правами інтелектуальної власності та відшкодування збитків добросовісного бізнесу від дій тролів, якщо буде доведено безпідставність їхніх вимог.
Розробити та внести зміни до чинного процесуального законодавства, аналогічні до існуючих норм у європейських країнах, де суди активно застосовують механізм покладення всіх витрат на сторону, що програла спір, та можуть зобов’язати власника патенту внести грошову заставу у розмірі потенційних витрат сторін на судовий процес до початку розгляду спору. Сприяти активізації застосування чинних норм антиконкурентного законодавства щодо недобросовісної конкуренції для покарання винних у «патентному тролінгу».
7. Продовжити проводити політику нульової толерантності до «патентного тролінгу» серед правників та професійної спільноти. Запровадити відповідальність осіб-посередників при отриманні правової охорони на промислові зразки і корисні моделі, починаючи з експертів патентного відомства й закінчуючи патентними повіреними, задля чого:
— розробити та внести зміни до чинного законодавства щодо персональної відповідальності експертів патентного відомства;
— рекомендувати профільним ЗМІ виступити з ініціативою щодо публічного формування та оприлюднення антирейтингів осіб, які займаються «патентним тролінгом»;
— сприяти активізації діяльності самоврядних організацій патентних повірених в Україні та розробці й прийняттю етичних кодексів їх професійної діяльності;
— розглянути питання про запровадження відповідальності патентних повірених за сприяння недобросовісній конкуренції, зокрема, «патентному тролінгу»;
— сприяти проведенню заходів із широким громадським обговоренням вчинків осіб, які діють в інтересах тролів.
8. Продовжити практику проведення спільних комунікативних заходів за участі представників органів державної влади (в т.ч. суддів, судових експертів), патентних повірених, адвокатів і представників інститутів громадянського суспільства з метою формування спільних узгоджених теоретико-методологічних, законодавчих і правозастосовних підходів щодо захисту об’єктів права інтелектуальної власності від так званого «патентного тролінгу» в Україні.

Зазначені рекомендації 12 грудня 2016 були спрямовані до Кабінету Міністрів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства юстиції України для розгляду та врахування при формуванні й реалізації державної політики в галузях, пов’язаних із забезпеченням охорони на об’єкти прав інтелектуальної власності, їх використанням та захистом.

« Повернутись до списку новин