Як відомо найвигідніші цінові пропозиції на товари припадають саме на період розпродажів, як в офлайн-магазинах, так і на інтернет-платформах. Характерною рисою будь-яких розпродажів є збільшення потоку покупців в магазинах та на інтернет платформах, а відтак це надає можливість не зовсім чесним підприємцям або відвертим шахраям отримати прибуток за рахунок імпульсивних покупок споживачів, несправжніх знижок та банальній неуважності людей.
Але головною небезпекою для споживачів у період бурхливого шопінгу стають контрафактні товари, оскільки через падіння цін покупцям важче розпізнати підробки, а шахраї, які виробляють і продають контрафакт, впевнені, що покупці скористаються вигідними пропозиціями, а тому в рази збільшують пропозиції контрафактних товарів на різних майданчиках продажу.
Найпопулярніші шляхи розповсюдження контрафакту:
Також доволі часто на таких фейкових сайтах шахраї можуть зовсім не продавати будь-які товари, просто переконують споживачів перейти за фішинговим посиланням для оплати товару. Вводячи платіжну інформацію на сайтах-двійниках, покупці фактично передають дані банківської картки аферистам. Використовуючи їх, шахраї привласнюють гроші з рахунків громадян.
Правоохоронні органи розміщують актуальні рекомендації як не потрапити на гачок шахраїв, наприклад від Кіберполіції Як захиститися від аферистів: поради кіберполіції — Департамент Кіберполіції
Український альянс по боротьбі з підробками та піратством (UAACP) до всесвітніх розпродажів: у Чорну п’ятницю, Кіберпонеділок, під час сезону різдвяних та новорічних розпродажів товарів широкого вжитку також розробив рекомендації для споживачів «Як вберегтись від шахраїв на розпродажах» у межах всеукраїнської кампанії «Дні боротьби з підробками і піратством в Україні».
РЕКОМЕНДАЦІЇ для споживачів «Як вберегтись від шахраїв на розпродажах» від UAACP
Загальні рекомендації для безпечного шопінгу:
плануйте покупку заздалегідь і починайте задовго до розпродажів моніторити ціни на товари, які вас цікавлять;
перевіряйте на оригінальних сайтах виробників необхідну, доступну, достовірну та актуальну інформацію про наявність на ринку певного товару, його ціновий діапазон та наявні знижки;
не поспішайте віддавати свої гроші, якщо ціна занадто приваблива, щоб бути реальною, скоріш за все, ця пропозиція є сумнівною;
отримуйте у продавця розрахунковий документ (чек касовий або товарний);
отримуйте у продавця гарантійний документ, на товари, які мають гарантійні терміни експлуатації.
При купівлі в мережі фізичних магазинів:
здійснюючи покупку, звертайте увагу не лише на ціну, а й на якість товарів, які збираєтесь придбати;
якщо купуєте у торговому центрі або торгових рядах, то вибирайте магазин, який має гарну репутацію, не купуйте в незаконних не обладнаних місцях торгівлі, на стихійних «блошиних» ринках;
не купуйте, якщо продавець товару викликає у вас будь-яке занепокоєння чи підозру;
звертайте увагу на інформацію на товарі, яка має бути зазначена на державній мові, якщо товар легально ввезений та введений в обіг в Україні.
При купівлі в он-лайні:
купуйте лише на перевірених ресурсах;
не купуйте на неофіційних сайтах або сайтах з «поганою» репутацією;
обирайте післяплату;
не переходьте за сумнівними гіперпосиланнями, адже за ними може ховатися фішинговий ресурс. Уважно переглядайте URL-адресу потрібного сайту – неточність навіть в один символ може свідчити, що ви опинилися на фішинговому ресурсі;
заведіть окрему інтернет-картку для онлайн-шопінгу, на яку переказуйте лише ту суму, що необхідна для оплати;
при купівлі на платформі оголошень, обговорюйте деталі угоди тільки в чаті цієї платформи та не переходьте у сторонні месенджери: туди шахраї можуть надіслати фішингові посилання.
Пам’ятайте, що покупці при будь-яких розпродажах не позбавлені права обміну чи повернення товару зі знижкою протягом 14 днів з моменту оформлення покупки відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів». Так відповідно до ст. 9 цього закону якщо придбаний товар не підходить за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин, то споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, а в разі відсутності товару – повернути сплачені кошти.
Що стосується повернення контрафактного товару, то на практиці це зазвичай важко зробити, бо продавця підробки можна не знайти через деякий час, хоча відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» покупець має право повернути свої гроші або обміняти фальсифікований товар на оригінальний.
Також покупець може звернутись до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Національної поліції України або суду, щоб зафіксувати неправомірний випадок та відшкодувати заподіяні збитки, однак всі ці заходи будуть потребувати від споживача значних зусиль, знання законодавства та можуть розтягнутися у часі.
Тому надійніший і простіший спосіб не потрапити в халепу та не придбати підробку — це бути обізнаним щодо можливостей розповсюдження контрафактних товарів й уникати спонтанних покупок у неперевірених каналах продажу!
Нагадуємо споживачам у чому небезпека від купівлі контрафактних товарів
Сьогодні неможливо назвати товар загального вжитку в будь-якому значному секторі економіки, який не підробляється. Контрафактні товари, які порушують права інтелектуальної власності, реалізуються практично у всіх країнах світу, що перетворило виробництво, розповсюдження і придбання підробок на світову проблему — щорічна торгівля контрафактними та піратськими товарами складає $ 500 млрд.
Контрафакт (підробки, копії, репліки) це продукція:
Торгівля контрафактними товарами:
Кожен із нас має усвідомити, що купуючи підробку, можна не тільки нашкодити своєму здоров’ю, а й своїми діями підтримати тіньовий бізнес і організовану злочинність, а від цього постраждає економіка країни, безпека, екологія, здоров’я та благополуччя кожного з нас!
Пам’ятайте: наш голос як споживачів вирішальний!
Наша нульова толерантність до купівлі підробок — це запорука економічного зростання України і благополуччя кожного!
« Повернутись до списку новин