21 квітня 2016 року Український альянс по боротьбі з підробками та піратством (УАПП) за сприяння фірми «Пахаренко і партнери» провів чергову соціальну акцію «Я купую справжнє! Я не купую підробок!» у межах просвітницької кампанії «Дні боротьби з підробками та піратством в Україні». Цей квітневий захід відбувся на базі Інституту інтелектуальної власності Національного університету «Одеська юридична академія» в м. Києві (далі — Інститут інтелектуальної власності) і став складовою XVI Всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми підготовки фахівців з інтелектуальної власності, інформаційно-аналітичної та інноваційної діяльності».
У відкритті конференції, серед інших, взяли участь директор Інституту інтелектуальної власності Дмитро Андрєєв, партнер фірми «Пахаренко і партнери», директор УАПП, адвокат, патентний повірений України Олександр Пахаренко, в.о. голови Державної служби інтелектуальної власності України (ДСІВУ) Антоніна Малиш, директор департаменту розвитку інновацій та інтелектуальної власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Олена Мініч.
Олександр Пахаренко у своєму виступі розповів історію започаткування просвітницької кампанії «Дні боротьби з підробками та піратством в Україні», яка стартувала навесні 2012 року за ініціативи УАПП, ДСІВУ, Державної митної служби, Міністерства внутрішніх справ, Українського національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine). Ця кампанія є частиною міжнародної кампанії «Всесвітній день боротьби з підробками», яку запустила Всесвітня група по боротьбі з підробками (GACG Network). Просвітницька кампанія «Дні боротьби з підробками та піратством в Україні» безстрокова, спрямована на просвіту українського суспільства та виховання поваги до прав інтелектуальної власності, на формування раціональної моделі споживання та підвищення рівня обізнаності українців щодо ризиків і наслідків придбання контрафактних товарів.
Координатор з підтримки громадських проектів компанії «Пахаренко і партнери» та УАПП, голова комісії з питань інтелектуальної власності і недобросовісної конкуренції ICC Ukraine Вероніка Березанська продовжила розповідь Олександра Пахаренка, підкресливши, що виробництво і продаж контрафактних товарів — це глобальна, пов’язана з багатомільярдним обігом, проблема, що має серйозні економічні, соціальні та екологічні наслідки для країн і споживачів. За даними Організації об’єднаних націй (UN), щорічний обіг контрафактних товарів у світі оцінюється в $ 250 млрд. Цьогорічне дослідження Відомства з інтелектуальної власності ЄС (EUIPO) спільно з Організацією з європейського співробітництва і розвитку (OECD) встановило, що обсяг торгівлі підробками становить $ 461 млрд. (що складає 2,5 % від загальних обсягів світової торгівлі).
У своїй презентації Вероніка Березанська зосередила увагу учасників заходу на міжнародних аспектах порушення прав інтелектуальної власності, на необхідності об’єднання зусиль українського суспільства у спільній боротьбі з підробками. Вона наголосила, що придбання підробок означає ризик для здоров’я та безпеки самих споживачів, зростання екологічних проблем, а гроші, отримані від виробництва і продажу підробок, спрямовуються, у тому числі, й на фінансування організованих злочинних та терористичних груп.
Відповідаючи на запитання учасників заходу про те, як не придбати підробку, Вероніка Березанська порадила не купувати товарів у незаконних необладнаних місцях торгівлі, на стихійних ринках, на неофіційних сайтах або сайтах з «поганою» репутацією, якщо вартість товару надто приваблива чи «акційна», якщо продавець такого товару викликає занепокоєння чи підозру.
Під час акції УАПП було проведено дослідження громадської думки щодо споживання підроблених товарів — учасникам заходу запропонували заповнити анкети, де необхідно було відповісти на два запитання: чи купував кожен із них підроблені товари та чи були ці покупки свідомими. В опитуванні взяли участь понад 50 осіб віком від 16 років, серед яких були студенти, викладачі, державні службовці, науковці.
Відповідно до отриманих даних, лише 16% опитаних стверджують, що ніколи не купували контрафактний товар; 34% зізнались, що декілька разів купували підробки, але більше цього не робитимуть; 11% респондентів визнають, що купували неоригінальну продукцію і продовжуватимуть робити це у майбутньому; 24% опитаних ніколи навіть не замислювались над цим питанням, а у 15% були свої варіанти відповіді, приміром: «Час від часу купую підробки, це залежить від моїх фінансових можливостей», «Я проти купівлі підробок, але їх дуже складно відрізнити від оригіналів», «Залежить від якості конкретного товару» тощо. Що стосується «свідомості» покупок, то свідомо купують підробки 29% респондентів, адже «вони дешевші за оригінал, а їхня якість влаштовує»; 9% опитуваних також робили свідомий вибір на користь підробок, а на якість продукту не зважали; 49% несвідомо купували фальсифіковану продукцію, бо сплутали її з оригіналом і лише згодом зрозуміли, що стали власниками підробки; у 13% респондентів був свій варіант відповіді.
Результати анкетування показали, що майже половина учасників опитування купували підробки несвідомо, сплутавши їх з оригінальною продукцією, проте згодом зрозуміли, що стали жертвою шахраїв і у майбутньому, щоб не придбати фальсифікат, намагатимуться бути уважнішими.
Учасники заходу мали нагоду оглянути експонати Музею підробок УАПП та поспілкуватись з експертами, поставити їм запитання.
На згадку про зустріч учасники акції отримали пам’ятні сувеніри з гаслами «Я купую справжнє! Я не купую підробок!» («I Buy Real! I Don’t Buy Fakes!»).
Більше інформації про захід — за посиланнями:
http://sips.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=3309
http://inshe.tv/society/2016-04-24/114803/
http://ntn.ua/uk/video/news/2016/04/22/20763
http://kriminal.ictv.ua/ua/index/view-media/id/131262/current/9/total/15153/page/2