Під професійним керівництвом керуючого партнера ППФ «Пахаренко і партнери» Антоніни Пахаренко-Андерсон у межах секції з інтелектуальної власності учасники Міжнародного юридичного форуму «Україна — ЄС» обговорили регулювання питань інтелектуальної власності, передбачене главою 9 розділу IV Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (Угода).
Доповідачі секції висвітлили різноманітні аспекти охорони і захисту прав на об’єкти інтелектуальної власності в контексті євроінтеграції.
Інна Шатова, заступник начальника управління правового забезпечення і захисту прав Державної служби інтелектуальної власності України підготувала загальний огляд глави 9 розділу IV Угоди, зупинившись на окремих «чутливих» для України моментах її реалізації та необхідних законодавчих змінах національного законодавства, спрямованих на її подальшу уніфікацію.
Сергій Литвиненко, заступник директора департаменту розвитку торгівлі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України розповів про один із важливих напрямків реформування системи технічного регулювання відповідно до світової та європейської практик — запровадження системи ринкового нагляду. Ринковий нагляд спрямований на забезпечення відповідності продукції, яка вже перебуває в обігу на ринку, вимогам технічних регламентів та відсутності загроз для безпеки, здоров’я або на будь-який інший аспект захисту суспільних інтересів. Запобігання введенню в обіг небезпечної продукції забезпечується шляхом імплементації в національне законодавство відповідних норм і принципів ринкового нагляду країн — членів ЄС, набрання чинності, зокрема, Регламентом (ЄС) № 765/2008 Європейського Парламенту і Ради від 9 липня 2008 року і Директивою 2001/95/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 3 грудня 2001 року щодо загальної безпеки продукції.
Запровадження таких норм в Україні стало можливим завдяки прийняттю в 2011 році законів України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», «Про загальну безпеку нехарчової продукції». Відповідно до цих Законів замість державного контролю над виробництвом продукції здійснюється ринковий нагляд за безпекою продукції, яка вже перебуває на ринку, як передбачено європейськими практиками. Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 573 затверджений перелік органів державного ринкового нагляду і сфер їх відповідальності. На сьогодні державний ринковий нагляд у 40 сферах відповідальності здійснюють 10 органів ринкового нагляду, які утворюють єдину систему.
Запровадження системи ринкового нагляду, за словами Сергія Литвиненка, при виявленні в будь-якому пункті продажу продукції, яка не відповідає встановленим вимогам або яка становить серйозний ризик для людей, з метою своєчасного вжиття заходів для попередження потрапляння небезпечної продукції на споживацький ринок України, дозволить одночасно вилучати її з усіх каналів продажу. Супутнім ефектом стане можливість виявлення на споживацькому ринку неякісної контрафактної продукції, яка загрожує здоров’ю і безпеці споживачів. І хоча органи ринкового нагляду не уповноважені на вжиття необхідних заходів стосовно порушників у даному разі, однак інформація про фальсифіковану продукцію буде невідкладно направлена до митних і правоохоронних органів для відповідного реагування.
Юлія Семеній, партнер ЮФ «Астерс», зосередила свою увагу на інструментах міжнародного захисту винаходів, промислових зразків і торговельних марок.
Заступник начальника відділу товарних знаків ППФ «Пахаренко і партнери», патентний повірений України Анастасія Міндрул розкрила практичні аспекти національних, міжнародних і регіональних процедур реєстрації торговельних марок при виході на ринок ЄС.
Досвідом захисту інтересів українського виробника на ринках ЄС із застосуванням механізмів охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності поділилась керівник Бюро захисту інтелектуальної власності Global Spirits Олена Тищенко.
Підбиваючи підсумки, Антоніна Пахаренко-Андерсон зазначила, що для отримання позитивного економічного ефекту від Угоди українському бізнесу необхідно навчитися дотримуватись установлених в ЄС правил ведення бізнесу, що потребуватиме, насамперед, зміни менталітету наших підприємців. Однак у результаті для багатьох українських товарів і послуг відкриється якісно новий ринок збуту.
« Повернутись до списку новин