Цьогоріч Міжнародний день інтелектуальної власності (ІВ) – 26 квітня 2021 року – присвячений ролі об’єктів права ІВ в розвитку малих та середніх підприємств (МСП) та шляхам комерціалізації їх ідей для досягнення фінансового успіху.
З нагоди Міжнародного дня інтелектуальної власності Український альянс по боротьбі з підробками та піратством (UAACP) спільно з Unreal Campaign від Міжнародної асоціації товарних знаків (INTA) за підтримки Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Київського національного торговельно-економічного університету, Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка та компанії «Пахаренко і партнери» провели дві соціальні акції у режимі онлайн 20 та 27 квітня 2021 року в межах безстрокової національної просвітницької кампанії «Дні боротьби з підробками та піратством в Україні».
Чому сьогодні ми говоримо про ІВ та МСП? Тому що МСП – це основа національної економіки, оскільки такі підприємства створюють товари і послуги, якими людина користується щодня, в них зароджуються проривні інновації, вони створюють робочі місця та забезпечують дохідну частину бюджету країни. Всі товари, які виробляються наразі в світі містять в собі об’єкти ІВ і захищаються правом ІВ.
У 21 сторіччі права ІВ стали одним із головних економічних інструментів досягнення фінансового успіху, бо дозволяють не тільки захистити власні інвестиції у створення та просування нового товару, отримати прибуток, але й дають юридичні механізму для захисту від несумлінних конкурентів по ринку та відвертих шахраїв, які хочуть використати успішний імідж та репутацію створеного вами популярного продукту для отримання надприбутків.
У ході онлайн заходів перед студентами, аспірантами та викладачами із презентацією «Роль інтелектуальної власності в суспільстві. Виробництво та продаж контрафактної продукції — реальна загроза кожному споживачу та світовій економічній безпеці» виступили представники UAACP та «Пахаренко і партнери» Вероніка Березанська, Євген Компанець та Лариса Севостьянова, які розповіли про права ІВ та їх роль в досягненні фінансового успіху на ринку для МСП, навели численні приклади порушення прав інтелектуальної власності та шляхи боротьби з підробками.
Євген Компанець, зокрема, розповів студентам про роль ІВ в суспільстві, її вплив на економіку країни, про фальсифіковану продукцію і масштаби виробництва та розповсюдження підробок, а також надав багато корисних юридичних порад, ознайомив аудиторію із особливостями кримінального процесу і тим, як боротися із злочинними діями, пов’язаними з порушенням прав ІВ. Резюмуючи свій виступ, юрист закликав студентів завжди залишатись свідомими споживачами і громадянами, бо споживачі самі відповідають за свій вибір, купуючи товар та наголосив: «час змін настав, а тому молодому поколінню українців необхідно активно доносити інформацію про важливість охорони та захисту ІВ, її роль у зростанні економіки та ризики, які несуть у собі контрафактні товари».
Вероніка Березанська звернула увагу слухачів на те, що шахраїв та правопорушників якість контрафактних товарів зовсім не цікавить, головне це зниження собівартості підробок за рахунок використання дешевих складових та нелегальної праці, та наступна їх швидка (використовуючи споживацький попит) реалізація за ціною в два-три рази вище від собівартості. У цьому випадку споживач таких підробок може розраховувати лише на свою вдачу, і не самий поганий варіант буде, якщо, наприклад, контрафактні кросівки протримаються декілька днів, але не нашкодять вашим ногам. Більш жахливіші наслідки можуть бути, якщо підробками виявляться ліки та агрохімікати. А якщо згадати, що виробництво та розповсюдження підробок це повністю кримінальний бізнес, прибутки від якого йдуть на фінансування інших злочинів (таких як торгівля людьми, зброєю та наркотиками), то стане зрозумілим, чому вже десять років поспіль світова спільнота б’є на сполох, а Інтерпол та Європол одним із головних своїх завдань називають боротьбу із контрафактною продукцією. Резюмуючи свій виступ, Вероніка Березанська закликала і студентів, і викладачів завжди залишатись свідомими споживачами і громадянами, бо споживачі самі відповідають за свій вибір, купуючи товар: «Час змін настав, а тому молодому поколінню українців необхідно активно доносити інформацію про важливість охорони та захисту ІВ, її роль у зростанні економіки, ризики, які несуть у собі контрафактні товари».
Про результати просвітницької кампанії та про результати роботи правоохоронних органів України у напрямку боротьби із контрафактними товарами розповіла Лариса Севостьянова. Вона, зокрема, навела приклади найбільш «популярних підробок» на вітчизняному ринку, проілюструвала на прикладах вилучення контрафактних товарів правоохоронними органами, показавши студентам у яких умовах виготовляється контрафактна продукція і яку небезпеку несе здоров’ю та довкіллю.
Під час заходу лектори надали багато корисних порад як не придбати підробку і не стати жертвою шахраїв в мережі Інтернет, озвучивши рекомендації споживачам від Кіберполіції, Держпродспоживслужби та UAACP.
Приємно, що зацікавленість у темі виявили біля 200 осіб, і ми впевнені, що після презентації учасники акцій стануть більш уважними та сумлінними споживачами і не купуватимуть товар сумнівної якості, підтримуючи своїми грошима порушників прав ІВ та кримінальний бізнес.
Дякуємо за підтримку та участь у просвітницьких кампаніях ректору Хмельницького університету управління та права ім. Леоніда Юзькова Олегу Омельчуку, в.о. директора Інститутуправа в Київському національному університету імені Тараса Шевченка Олені Орлюк та доценту кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права КНТЕУ Анні Гуржій.